Sani Pass en Lesotho - Reisverslag uit Sani Pass, Zuid-Afrika van Ingrid Walle - WaarBenJij.nu Sani Pass en Lesotho - Reisverslag uit Sani Pass, Zuid-Afrika van Ingrid Walle - WaarBenJij.nu

Sani Pass en Lesotho

Door: Inkoilro

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

10 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Sani Pass

Na het ontbijtbuffet op tijd op pad naar de Sani Pass waarvoor wij dus een 4x4 hebben gehuurd dan mag je hem zelf rijden. Je rijdt zo van de geasfalteerde weg het grindpad op. Het eerste stuk is goed te doen maar dan komen en kuilen in de weg. Voor Ko is dit een kolfje naar zijn hand. Bij de ZA grens paspoort laten stempelen. Dan krijg je een stuk niemandsland? Onderweg filmen we een filmploeg die opnames aan het maken zijn of gaan maken we zien een heleboel acteurs, enkele zitten bij de schmink, ze zwaaien zelf als ze zien dat wij aan het filmen zijn. Er staan enkele oude auto's moeten die de weg afrijden? De kuilen in de weg worden groter. Er rijden auto's voor ons en af en toe komen we en auto tegen. Het is een fijn Afrikaanse massage. De besneeuwde bergtoppen komen steeds dichterbij tot we er naast rijden, dat moet natuurlijk op de foto. Aan de grens bij Lesotho weer controle en stempels we krijgen ze in 1x voor in en uit Lesotho. We rijden het land in, heel typisch het is een heel arm land maar er ligt nu een prima geasfalteerde weg voor ons. We zien een dorpje met huisje van gestapelde stenen met er tussen iets van leem. Als je met een ranger gaat bezoek je een van die huisjes. We rijden Verder over grote hopen sneeuw, de weg is min of meer aan 1 kant vrij gemaakt. We rijden tot het hoogste punt, daar lopen we een rondje, dan ziet Ko nog een leuk weggetje naar nog een uitkijkpunt. Het is een prachtig landschap met groene en vooral gele bergen, de sneeuw is overal te zien.
Terug stoppen we aan de grens een drinken iets in de hoogste pub van Afrika, het is er heel druk dus het eten laten we zitten. De toiletpauze en parkeerbon nog wat toestoppen die zien eruit dat ze dat wel kunnen gebruiken. De pub is heel leuk ingericht met allebei souvenirs van de gasten. We rijden weer op het gemakje naar beneden je kunt de pas niet helemaal rijden met een gewone auto daarvoor zijn sommige kuilen te diep. Bij de grens van ZA weer stempels halen. De filmcrew is nog bezig er rijdt een busje voor ons die wat te eten komt brengen en beneden in het dal zien we de caravans van de catering? En slaapgelegenheid? We rijden verder naar Howick, daar brengen we de laatste nacht door. Ik heb het hotel uitgezocht op de nabijheid van de waterval, die is inderdaad op een paar 100 meter dus daar lopen we naar toe, en is een lange val je kunt er wel dichterbij komen maar dan zie je hem niet we maken foto's en lopen een rondje door Howick om te kijken waar we kunnen eten.